1402-09-21 09:02
257
0
87858
عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج رسانه گلستان مطرح کرد:

تفکر لیبرالی زمینه‌ساز مفاسد اقتصادی در کشور

عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج رسانه گلستان گفت: دولت رئیسی با هر شکل فساد علنی در چارچوب قانون برخورد می‌کند و اجرای عدالت و عدم تبعیض را سرلوحه دارد.

علی منصوری‌رضی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» با گرامیداشت ایام فاطمیه اظهار کرد: دولت رئیسی با شعار «ایران قوی، رونق تولید، رفع فقر ومحرومیت و مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی» سکاندار اجرایی کشور شد بگونه‌ای که با هرشکل فساد علنی در چارچوب قانون برخورد خواهد کرد و اجرای عدالت وعدم تبعیض را سرلوحه کاری خود دانست.

وی کارنامه دولت سیزدهم را در مبارزه با فساد بسیار درخشان برشمرد و تصریح کرد: رئیسی در جلسه هیأت دولت در خصوص فسادستیزی گفت: «دولت مردمی با عزمی که برای مقابله با هرگونه فساد دارد، در دوسال گذشته محور شناسایی، رسیدگی و برخورد با گلوگاه‌های فسادزا بوده و برخی از پرونده‌های فساد را نیز به دستگاه قضایی ارجاع داده و حال انتظار عمومی از قوه‌قضائیه رسیدگی به این پرونده‌هاست.» پرونده ۳٫۵ میلیارد دلار رانت یک شرکت وارد کننده چای که فساد آن از سال ۹۸ کلید خورده بود، توسط دولت سیزدهم کشف و به قوه قضائیه تحویل داده شد که بیانگر عزم جدی دولت آیت ا… رئیسی با مفاسد اقتصادی است.

عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج رسانه استان گلستان تفکر لیبرالی را زمینه ساز مفاسد اقتصادی در کشور دانست و افزود: رانت‌خواری و فسادهای مالی هم به سیستم تولیدی کشور ضربه وارد می‌کند و موجب فاصله طبقاتی شده ومتوسط را به فقر و طبقه فقیر را به فقر مطلق می‌کشاند، ابعاد مختلف فساد مالی صدمات جبران ناپذیری را برفرهنگ عمومی واعتقادی در جمهوری اسلامی و جامعه وارد می‌کند که سبب کاهش اعتماد ملی می‌شود.

منصوری رضی ابراز کرد: حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند «در جمهوری اسلامی، زمامداران مردم نمی‌توانند با سوء استفاده از مقام، ثروت اندوزی کنند و یا در زندگی روزانه امتیازی برای خود قائل شوند باید ضوابط اسلامی را در جامعه و در همهٔ سطوح به دقت رعایت کنند و حتی پاسدار آن باشند و مقام معظم رهبری می‌فرمایند: « فساد اژدهایی هفت‌سر و مبارزه با این اژدها کاری بسیار دشوار است فساد، بیماری مهلک، بسیار خطرناک و مُسری است که مردم را ناامید و میل به سلامت اخلاقی را کاهش می‌دهد و مبارزه قاطعانه با آن باید در رأس کارهای مهم سه قوه و همه دستگاه‌ها باشد».

وی درخصوص زمینه‌های بروز فساداقتصادی خاطرنشان کرد: عدم مجازات بازدارنده متناسب با جرم، عدم شفاف سازی در سیستم واردات وصادرات، عدم نظارت بر روند اجرای تخصیص اعتبارات به اشخاص حقیقی وحقوقی و وجود موانع متعدد برای دریافت مجوزهای اقتصادی است.

مدیرمسئول روزنامه گلستان مهر اظهار کرد: بسیاری ازاندیشمندان علم اقتصاد بر این باورند تا در نظام اقتصادی؛ تولید وتوزیع متوازن و فرهنگ؛ درست مصرف کردن کلاهای مصرفی نهادینه نشود مشکلات افتصادی و فساد اقتصادی حل نخواهد شد.

منصوری رضی ابراز کرد: در جامعه‌ای که در آمد کارگر وکارمند متناسب با کار نباشد عدالت اقتصادی نخواهیم داشت لذا زمینه رباخواری؛ احتکار؛ و واسطه گری ازبین نخواهد رفت. و راهکار مبارزه با فساد اقتصادی اولا عمومی شدن فرهنگ مبارزه با فساد است ثانیا برخورد قاطعانه با مجرمین اقتصادی است. مقام معظ رهبری می‌فرمایند «مسئولان کشور باید با فقر و فساد و تبعیض مبارزه کنند. تسامح در مبارزه با فساد، هم دستی با فاسدان است. برخورد با مفاسد اقتصادی برای نظام اهمیت حیاتی دارد… مادامی که با فساد مبارزه نشود، کارها هدر خواهد رفت».

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم عوامل بروز مفاسدد اقتصادی را بررسی نمائیم نیاز مند به شناخت پیش زمینه‌های آن است بدین معنا که ظهور هر پدیده اجتماعی مستلزم علت ومعلولی آن پدیده است از عوامل اصلی بروز مفاسد اقتصادی می‌توان به ظهور فرهنگ اشرافی‌گری در جامعه، عدم شفافیت اطلاعات و روحیه مطالبه گری رسانه‌ها، انحصاری شدن برخی از نیازهای اقتصاد جامعه، تمایزات حزبی و گروهی و جناحی درسطح مدیریت اجرایی و عدم اجرای قانون از کجا آوردی برای مسئولان بر مبنای قانون اساسی اشاره کرد.
مدیرمسئول روزنامه گلستان مهر اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب، تغییر و تحولات سیاسی، اجتماعی، تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی، تشکیل مجلس شورای اسلامی وتفکیک قواه؛ شاهد نگرش‌های متفاوتی در سیستم اجرایی کشور بودیم در دهه ۱۳۶۰ شاهد حضور نیروهای انقلابی؛ مخلص، ایثارگر، شهادت طلب و ازخودگذشته در عرصه‌های مدیریتی وحاکمیتی و در دهه ۱۳۷۰ که دوره سازندگی و توسعه و آبادانی؛ شاهد ظهور وبروز تفکر تکنوکرات‌ها ولیبرال مسلک‌های تحصیل‌کرده غرب در اداره کشور با نگاه سرمایه‌داری غربی بودیم.

منصوری رضی افزود: روحیه تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری بین مدیران غیر انقلابی زمینه فرهنگ مسابقه در ثروت‌اندوزی را ایجاد کرد و فاصله میان مردم و مسئولان به وضوح خود نمایی کرد و ادبیات تلخ آقا زاده‌ها در حوزه اقتصادی شکل گرفت وباور انقلابی که مردم ولی نعمت ما هستند به افول گرائید.

وی ادامه داد: بعضی از مسئولین به این باور رسیدند که آنان اداره کننده مقدرات مردم هستند واین احساس؛ موضوعیت خدمتگزاری برای مردم را با چالش فکری مواجه ساخت و روحیه مسئول محوری جای خود را در غالب مدیران تغییر داد واستفاده از امکانات ادارای جایز دانسته شد و این تفکر زمینه فساد مدیریتی و اختلاس، رانت‌خواری، زمین‌خواری، جنگل‌خواری دریاخواری را فراهم کرد.

عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج رسانه گفت: بعضی از مسئولان ازقِبَلِ موقعیت و منصب برای بقاء در قدرت، خود را نیازمند حمایت‌های مالی می‌دیدند وهمین تفکر لیبرالی مشروعیت رانتخواری با عنوان توسعه اقتصادی بخش خصوصی بدون پاسخگویی مجاز دانستند وهمین تفکردر دوره‌های با اندکی تغییرات توسعه سیاسی وگفتگوی تمدن‌ها و در دولت احمدی نژاد با رویکرد اقتصادی برپایه خود کفایی وتولید اشتغال محور با رویکرد مردمی بودن اما بدلیل همان تفکری اقتصاد لیبرالی درعرصه سیاسی نتوانست توفیقاتی در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته باشد.

منصوری رضی افزود: در دولت روحانی با شعار اعتدال درحوزه اجرایی و پیوند زدن توسعه اقتصادی با جهان غرب موجب رکود اقتصادی شد واز سوی دیگر با همین تفکر با توسعه داخلی و اقتصاد درون محور در ستیز بودند لذا با وجود آموزه‌های دینی بر اساس عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد نتواسیم آن جامعه ایده آل را نهادینه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت رئیسی با شعار ایران قوی و رونق تولید و رفع فقر ومحرومیت و مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی سکاندار اجرایی کشور شد بگونه‌ای که با هرشکل فساد علنی در چار چوب قانون برخورد خواهد کرد پرونده ۳٫۵ میلیارد دلار رانت یک شرکت وارد کننده چای که فساد آن از سال ۹۸ کلید خورده بود، توسط دولت سیزدهم کشف و به قوه قضائیه تحویل داده شد. بیانگر عزم جدی دولت آیت ا… رئیسی با مفاسد اقتصادی است.

عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج رسانه گلستان تاکید کرد: برخورد قاطعانه امام علی «ع» باید الگوی عملی مدیران و مسئولان اجرایی باشد امام علی(ع) می‌فرمایند «عدالت از ایمان برمی‌خیزد وایمان، اساس و پایه عدالت و عدل، ثمره و نتیجه ایمان است» آن حضرت در امر حکومت حتی با نزدیکترین افراد خویش هیچ مسامحه‌ای نداشت و عدالت را در مورد همه افراد جامعه پیاده می‌کرد و کمترین ظلم و تعدی نسبت به ضعفا، حتی غیرمسلمین برای او قابل تحمل نبود.

منصوری رضی ادامه داد: داستان برادرش عقیل در مورد درخواست بیشتر از سهم بیت المال و نظارت و برخورد قاطعانه باعثمان بن حنیف، در بصره و با عبدا… بن عباس و اشعث بن قیس والی آذربایجان نمونه عینی در حکومت داری علوی است حضرت به اشعث فرمودند: «حوزه فرمانروای‌ات طعمه تو نیست بلکه امانتی است بر گردن تو و از تو خواسته‌اند که فرمانبردار کسی باشی که فراتر از تو است و تو را نرسد که خود هرچه خواهی رعیت را فرمان دهی».

وی با بیان اینکه اجرای عدالت اقتصادی باعث ایجاد امید درجامعه می‌شود، افزود: آنچیزی که باعث تزریق امید در جامعه می‌شود مبارزه علنی شفاف با رانت خواران کلان اقتصادی است.

مصاحبه‌کننده: سمیرا رجبی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.